Oncologie Zorgnetwerk Achterhoek

Podotherapeut

Door chemotherapie kan het voorkomen dat de zenuwen in uw voeten aangetast worden. Dit kan klachten geven als doofheid en pijn. Overgevoeligheid van de voeten is een veel voorkomend probleem. Ook nagelaandoeningen komen vaak voor. De podotherapeutische behandeling kan bestaan uit huid- en/of nagelbehandeling, maar ook uit het beschermen van de voetzool door middel van het aanmeten van druk ontlastende zolen.

Verschil tussen Podotherapeut en Podoloog
Laat u zich behandelen door een podotherapeut, dan weet u zeker dat u wordt behandeld door een hbo geschoold persoon. De kennis van deze persoon is getoetst tijdens de vierjarige opleiding tot podotherapeut. Deze zekerheid heeft u bij een podoloog niet. Vaak heeft een podoloog een cursus of kortdurende module gevolgd, maar ook zonder deze cursus of module mag deze persoon zich podoloog noemen. Een podotherapeut behandelt een groter aantal verschillende klachten in verhouding tot de podoloog. Eén van de verschillen zit in de behandeling bij huidproblemen, nagelproblemen en wonden die veroorzaakt worden door een chronisch ziektebeeld, zoals diabetes en reuma.

Podotherapeut: een beschermde titel
Een podotherapeut is een paramedicus en valt daardoor onder het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De titel ‘podotherapeut’ is een door de wet BIG beschermde titel (artikel 34) en deze mag alleen gevoerd worden na afronding van een wettelijk erkende hbo-opleiding.

Podotherapie Hermanns
bij Huisartsenpraktijk SD van Noort