Oncologie Zorgnetwerk Achterhoek

Heb je door kanker last van lichamelijke klachten? Bijvoorbeeld lymfoedeem, pijn of veranderingen in gewicht? Of is je lichaam veranderd en heb je daar last van? Klik op het onderwerp waar jij hulp voor zoekt. Je vindt dan zorg- en hulpverleners bij jou in de buurt die je kunnen helpen als je lichamelijke klachten hebt omdat je kanker hebt.

Botontkalking

Sommige behandelingen van kanker kunnen het risico op botontkalking vergroten. Bijvoorbeeld hormonale behandeling bij borstkanker of prostaatkanker.

Conditie en spierkracht

Kanker(behandeling) vraagt veel van je lichaam. Vaak gaat je uithoudingsvermogen achteruit, neemt je spierkracht af en ben je erg moe.

Diarree en verstopping

Bij (de behandeling van) kanker kun je last hebben van diarree en verstopping. Deze zorgverleners kunnen mogelijk helpen.

Gewichtsveranderingen

Gewichtsverlies komt vaak voor bij kanker. Bijvoorbeeld door de ziekte zelf, een gebrek aan eetlust of andere klachten.

Hand- en voetproblemen

Door de behandeling van kanker kun je last krijgen van hand- en/of voetklachten. Bijvoorbeeld neuropathie, dunne en/of droge huid.

Hormonale klachten

Kanker heeft vaak gevolgen, dat kan ook op hormonaal gebied. Soms heeft dit met de ziekte te maken en soms met de behandeling.

Lymfoedeem

Lymfoedeem kan je beperken in het dagelijks leven. Daarom is het nodig dat lymfoedeem op tijd wordt behandeld.

Mobiliteitsproblemen

Door kanker(behandeling) kan je mobiliteit (tijdelijk) minder goed zijn. Bijvoorbeeld bij traplopen, autorijden en wandelen.

Neuropathie

Bij neuropathie kun je last krijgen van pijn en andere klachten. Vooral in je handen en voeten.

Pijn

Je kunt door kanker of behandeling ernstige pijn krijgen. Pijn beïnvloed je dagelijks leven. Vaak is pijn goed te behandelen.

Smaak- en reukverandering

Door veranderingen in smaak en/of reuk door de kanker(behandeling) kan het plezier in eten verdwijnen.

Spraak- en slikproblemen

Spraak- en slikproblemen kunnen ontstaan door kanker in je mond of hersenen. Sommige behandelingen en oefeningen kunnen dan helpen.

Urineverlies

Door de behandeling van bepaalde kankersoorten kun je soms last krijgen van incontinentieklachten.

Vermoeidheid

Veel mensen ervaren vermoeidheid na kanker. Langdurige vermoeidheid heeft grote gevolgen voor het dagelijks functioneren.

Voeding en spijsvertering

Door de kanker(behandeling) kun je problemen krijgen met eten. Onbedoeld gewichtsverlies of gewichtstoename kan optreden.

Scroll naar boven